BCC

BCC (bazal hücreli karsinom) nedir?

Cilt kanserleri; non-melanom cilt kanseri (NMSC) ve melanom olarak sınıflandırılır. NMSC cilt kanserinin başlıca 2 tipinden biri olan BCC (Bazal hücre karsinomu); Epidermisin bazal tabakasında gelişir ve dünya genelinde en sık tanı konan malignitedir.

BCC (bazal hücreli karsinom) kimlerde görülmektedir ve risk faktörleri nelerdir?

Bazal hücreli karsinom (BHK), epidermisin bazal katmanında meydana gelmektedir ve dünyada en sık teşhis edilen malignitedir. Beyaz ırktan bir bireyde yaşam boyu görülme ihtimali %30’dur. UV ışınlara maruz kalma sonucu ortaya çıkan kümülatif DNA hasarı ve gen mutasyonları, BHK’nın önde gelen nedenidir. Erkeklerde kadınlara oranla 2 kat daha fazla görülmektedir. Açık tenli bireylerde BCC gelişme olasılığı, koyu tenli bireylere kıyasla 10-20 kat daha fazladır.
BCC için majör risk faktörü, güneşten veya solaryum gibi yapay kaynaklardan gelen ultraviyole (UV) ışınlarına maruziyettir. Genellikle yavaş gelişir ve lokal hasara neden olur. Klasik olarak baş ve boyun gibi güneşe maruz kalan cilt bölgelerinde yavaş büyüyen, yarı saydam, çıkıntılı nodüller şeklinde kendini gösterir ve zaman zaman orta kısmında kabuklaşma veya ülserasyon görülebilmekle birlikte pullanmış cilt lekeleri veya genişlemiş çukurlar veya porlar şeklinde de ortaya çıkabilir.

BCC (bazal hücreli karsinom) da tanı nasıl konulmaktadır?

Tanı, her bir BCC tipiyle ilişkili klinik özelliklere dayanarak koyulabilir. Cildin başlangıçtaki muayenesinden sonra, ayırıcı tanı için kuşkulu lezyondan biyopsi örneği alınır. Klinik tanıyı doğrulamak ve tedaviyi zamanında başlatabilmek amacıyla, kuşkulu lezyonlar için derhal bir biyopsi yapılmalıdır (özellikle yüzün orta kısmı gibi yüksek riskli bölgelerde). BCC tipik olarak, yavaş büyüme ve yumuşak dokuya sadece minimal invazyon sergileyerek görece sessiz bir seyir izler. Buna bağlı olarak BCC tipik şekilde olumlu prognoza sahiptir çünkü vakaların çoğunda tam cerrahi eksizyon iyileşme sağlar. Ancak BCC zaman zaman nüks edebilir veya ilerleyebilir: BCC nüks oranı yaklaşık %12’dir fakat tedavi yönemine göre bu oran değişebilir.

BCC (bazal hücreli karsinom) klinik seyri nasıldır ve tedavide ne yapılmaktadır?

BCC progresyonu, genellikle yavaş büyüme ve yumuşak dokuya minimal invazyon ile karakterizedir; cerrahi eksizyon BCC vakalarının çoğunda tam iyileşme sağlayabilmektedir. Nadiren metastaz yaptığından mortalitesi düşüktür. Cerrahinin uygun olmadığı ileri evre BCC’ye ilerleyebilir. Cerrahi operasyon için uygun olmayan BCC’li hastalarda tedavi seçenekleri sınırlıdır ve optimalin altındadır. Özellikle tedavi edilmediği durumlarda veya yüksek riskli bir bölgede ortaya çıkarsa ilerleyebilir, dokuda yaygın hasara ve şekil bozukluğuna yol açabilir. Kıkırdak, kas veya kemiğe infiltre olabilir ve hatta kafatasına yayılabilir. Bedensel şekil bozukluğuna neden olabilir veya güçten düşürebilir, anlamlı morbiditeye yol açar ve hatta ölümcül olabilir.

BCC (bazal hücreli karsinom) yayılırmı?

BCC yayılımı uygun şekilde tedavi yapıldıysa ve patolojij tanı doğru ise yayılım olmayan bir kanser türüdür.

BCC (bazal hücreli karsinom) konusunda çalışmalarınız var mı?

Bazal hücrei karsinom konusunda tez çalışması ve genetik çalışmalarım ve bu hastalığın oluşumunun önlenmesi amacıyla yaptığımız bilimsel çalışmalarımıza yayınlarımız bölümünden ulaşılabilir.