Migren Tedavisinde Botoks

Migren nedir?
Migren nöbetler halinde görülen ve kişiyi hayatı boyunca etkileyen bir tür baş ağrısıdır. Kronik migren toplumda % 1.3-2.4 oranında görülen, günlük yaşam aktivitelerinde kısıtlılığa yol açan, kişinin işteki performansını ve aile hayatını etkileyen ciddi bir sağlık problemidir.

Migren hastalarının özellikleri nelerdir?
Kronik migren hastaları tedavi kılavuzlarında önerilen hemen hemen her ilacı denemiş, tedaviler yeterli sonuç vermediği için sürekli ağrı kesici kullanan ya da ilaçlardan umudunu kesmiş ve şiddetli ağrıyla yaşamanın yarattığı olumsuz psikolojik durumla baş etmek zorunda kalan, bu nedenle ruh sağlıkları da bozulma riski ile karşı karşıya olan kişilerdir. Kadın hastalarda özellikle adet dönemlerinde ağrı atakları daha sık görülmekte ve alınan ağrı kesici anti-enflamatuar ilaçların adet düzenindeki olumsuz etkileri nedeniyle büyük sosyal ve ailesel problemler yaşamaktadırlar.

Migren tanısı nasıl konulmaktadır?

Kronik migren tanısı son üç ayda süresince ayda en az 15 gün ve üzerinde baş ağrısı olan, gün içinde ağrının en az 4 saat sürdüğü ve ayın en az sekiz gününde bu ağrıların migren tanı kriterlerini dolduracak özellikte olan hastalarda ve bir nöroloji uzmanı tarafından görüşme sırasında klinik olarak konulabilir.

Migren tedavisinde botoks kullanılmı bilimsel olarak kanıtlanmışmıdır?

Amerika Birleşik Devletleri’nde yapılan PREMT adı verilen bilimsel çalışmalar dizisi ile estetik amaçlarla da yaygın olarak kullanılan botoks tedavisinin kronik migren hastaları için etkin bir çözüm olduğu gösterildi. Bu bilimsel kanıt üzerine botoks enjeksiyonlarının kronik migren hastalarında tedavi amacı ile kullanımı 2010 yılında Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere’de, 2011 yılında da Türkiye’de onaylandı.
Uygulama adımları nelerdir?
Botoks kronik migrenli kişilerde duysal sinir uçlarından salınarak ağrıyı başlatan kimyasal ileticileri bloke etmektedir. Bu blokaj sonucu, cilt altındaki sinir uçlarından santral sinir sistemine ulaşan ağrı yolakları aktive olamamakta ve ağrı beyne ulaşmadan kontrol edilmektedir.
Hangi bölgelere uygulanır?
Bu uygulama baş, yüz ve boyunda özel bazı kaslara migren ağrısını tetikleyen noktalara uygun dozlarda toksin enjeksiyonu yapılarak uygulanır.
Migren tedavisinde botoks kullanılmı ne kadar süre etkisi kalmaktadır?
Genllikle botoksun etki süresi 3-5 ay olarak bilinmesine rağmen migren tedavisinde yapılan botoksta bu etkinlik süresi 9 ile 12 ay arasında değişmektedir.