SCC

SCC (squamoz cell cancer) nedir?
Cilt kanserleri; non-melanom cilt kanseri (NMSC) ve melanom olarak sınıflandırılır. NMSC cilt kanserinin başlıca 2 tipinden biri olan SCC (Skuamöz hücre karsinomu); cilt kanserinin en yaygın ikinci formudur ve epidermisin skuamöz hücrelerinde gelişir.
SCC (squamoz cell cancer) sıklığı, nedenleri ve hangi bölgede görülmektedir?
SCC, ağırlıklı olarak beyaz tenli kişilerde görülür ancak insidansı ülkeler arasında büyük değişkenlik gösterir. Avustralya’da 70 yaşında SCC gelişimi için yaşam boyu risk %28’dir; buna karşılık Kanada’da yaşam boyu risk %5’dir. SCC gelişimi, bölgenin güneş ışığı aldığı saatler ve ekvatora yakınlık ile sıkıca ilişkilidir.
SCC’ler, UV ışınlarına en fazla maruz kalan vücut bölgelerinde (örn., kulaklar, yüz, boyun ve ön kol) kalınlaşmış, kırmızı, pullanan lekeler tarzında ortaya çıkar. BCC’ye göre daha fazla metastaz yapma eğilimindedir.
Risk faktörleri bazal hücreli deri kanserine benzerdir.
SCC için majör risk faktörleri: Genetik faktörler, UV’ye maruziyeti, HPV enfeksiyonu, beslenmeyle ilişkili faktörler, bağışıklığın baskılanması, sigara kullanımı, kronik arsenik maruziyeti.
SCC’ler, yavaş büyüme eğilimi gösterir ve genellikle ciddi bir risk oluşturmadan cerrahi yolla çıkarılabilirler. SCC, genellikle ölümcül değildir ancak cerrahi tedavi ağrılı olabilir ve skarlara yol açabilir.
SCC tanısı alan hastaya yaklaşım nasıl olmalıdır?
Bu hastalarda SCC’nin lenfatik yolla yayılma eğilimi olduğu için tanı konulduğu zaman lezyonun yayılımına göre tedavvi planlaması yapılmalıdır. Hasta daha sonraki dönemlerde ise 1 aylık peryotlarda kontrol altında tutulmalıdır.yeni lezyon veya metaztaz gelişimi açısından yakın takip önemlidir.

Add Your Comment